ALGEMENE HANDELSVOORWAARDEN
1. Algemene bepalingen
Tenzij anders vermeld in een schriftelijk document, zijn alle Contracten die zijn gesloten door AERO SERVICES
en AERO CATERING (hierna “AERO” genoemd) op basis van bestellingen en / of bestelformulieren die haar
zijn toegezonden, schriftelijk of mondeling, onderworpen aan de huidige Algemene Handelsvoorwaarden,
waarvan wordt aangenomen dat ze bekend zijn bij en aanvaard worden door de Klant en primeren op alle
algemene of specifieke voorwaarden, clausules of voorwaarden waarvan de Klant kan profiteren, met name zijn
algemene inkoopvoorwaarden. AERO behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden te allen tijde
zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.
Onze Specifieke Servicevoorwaarden, hoewel ze het onderwerp zijn van een afzonderlijk document, vormen een
integraal onderdeel van onze Handelsvoorwaarden. In geval van verschillen tussen de Specifieke en de Algemene
Voorwaarden, primeren onze Specifieke Prestatievoorwaarden op onze Algemene Handelsvoorwaarden.
2. Definitie
De volgende benoemingen die in deze Algemene Verkoopvoorwaarden worden gebruikt, hebben de onderstaande
definities:
“Diensten”: alle uitvoering van de diensten bij de grondafhandeling door AERO (reinigen, handling, antiijsvorming,
ijsvrij maken, catering …);
“Contract”: elke bestelling en / of bestelformulier naar behoren en uitdrukkelijk aanvaard door AERO
“Koper / Klant” : elke klant van AERO die een order en / of bestelbon heeft opgemaakt en dat naar behoren is
aanvaard door AERO.
3. Totstandkoming van het contract
De commerciële voorstellen opgemaakt door AERO, zijn vrijblijvend. AERO heeft het recht om te eisen dat alle
bestellingen worden getoond op een schriftelijke bestelbon, die alleen bindend is voor AERO na uitdrukkelijke
aanvaarding door AERO, ongeacht van wat de eerdere praktijk met de Koper was. Verplichtingen van derden, in
het bijzonder van agenten, binden AERO niet tenzij ze schriftelijk goedgekeurd zijn door AERO.
4. Annuleren van een bestelling
Wanneer uitzonderlijke omstandigheden een dergelijke actie rechtvaardigen, kan AERO zonder
schadevergoeding een eerder schriftelijk bevestigde bestelling annuleren. AERO zal de Koper onmiddellijk op de
hoogte brengen van de annulering. In dit geval komen beide partijen samen om de beste oplossing voor deze
situatie te bepalen.
5. Prijzen
De prijzen van de Diensten vermeld op de tarieven van AERO zijn uitsluitend ter informatie en kunnen zonder
enige waarschuwing worden gewijzigd, tenzij anders vermeld in onze Specifieke Prestatievoorwaarden. De aan
de Koper gefactureerde prijzen zijn die van het tarief van AERO dat van kracht is op het moment van de
uitvoering van de Dienst, tenzij anders vermeld in onze Specifieke Prestatievoorwaarden.
Als de prijs van de bestelde maar nog niet geleverde Diensten met meer dan 15% is gestegen, waarschuwt AERO
de Koper vóór de uitvoering van de Service en kan de Koper zijn bestelling schriftelijk annuleren binnen 3 dagen
na de kennisgeving door AERO.
2018 © Geoffroy Van Cutsem – Avocat
6. Termijnen voor de uitvoering van de dienst
De deadlines voor de uitvoering worden ter informatie gegeven. Vertraging of niet-uitvoering van de dienst om
welke reden dan ook, geeft de Koper geen toestemming om het Contract te annuleren of te beëindigen, en
verleent bovendien geen recht op inhouding, boete, compensatie of schadevergoeding ten aanzien van AERO.
7. Klachten
Klachten worden alleen aanvaard als ze samen met alle vereiste ondersteunende documentatie, binnen maximaal
8 werkdagen na de uitvoering van de dienst schriftelijk aan AERO zijn verzonden. Als overeengekomen is dat de
geleverde Diensten niet voldoen aan de bestelbon of de Specifieke Prestatievoorwaarden die zijn
overeengekomen, is AERO alleen verplicht om de uitvoering van de dienst opnieuw te doen, zonder aansprakelijk
te zijn voor enige compensatie of verlies op welke manier dan ook.
8. Betaling
Tenzij in de Specifieke Prestatievoorwaarden anders wordt vermeld, zijn de facturen binnen 30 dagen na
factuurdatum door de Koper betaalbaar.
Wanneer AERO een eenvoudige vertraging in de betaling vaststelt, heeft zij het recht om betaling op verzoek of
een garantie te vragen voor alle uitstaande Contracten van de Koper.
Facturen verzonden door AERO kunnen door de Koper slechts per aangetekende brief worden betwist binnen een
periode van 8 werkdagen na ontvangst. Na deze termijn wordt de koper geacht de facturen onherroepelijk te
hebben aanvaard.
Zonder voorafgaande kennisgeving of enige andere formaliteit, leiden alle achterstallige facturen automatisch tot
een vaste contractuele verhoging van 15% van de prijs en een minimumbedrag van EUR 150,00 als vastgelegde
schadevergoeding om de administratieve en gerechtelijke kosten te dekken, evenals een conventionele interest
berekend op basis van 1% van het bedrag per aangevangen maand. Dit alles doet geen afbreuk aan eventuele
schade waarop AERO anders ook recht op zou hebben.
Bovendien zal de niet-betaling van een factuur op de vervaldag, alle andere schulden van de Koper aan AERO
onmiddellijk en volledig opeisbaar maken, ongeacht de geplande betalingswijze, en zal AERO het recht hebben
om alle openstaande contracten van de Koper op te schorten.
9. Compensatie en verrekening
Wederzijdse schulden van geldsommen worden door de partijen automatisch en zonder formaliteit verrekend,
ongeacht of de wettelijke aansprakelijkheid van de Klant om AERO of een bedrijf dat deel uitmaakt van de Groep
van Aangesloten Bedrijven van AERO of een dochteronderneming van AERO, te vergoeden nog vastgesteld
moet worden, zelfs in het geval dat de Klant wordt onderworpen aan een insolventieprocedure of beslag op zijn
vermogen moet ondergaan. Partijen aanvaarden uitdrukkelijk de automatische verrekening van alle geldsommen
die door de Klant verschuldigd zijn aan een AERO of een bedrijf dat deel uitmaakt van de Groep van Aangesloten
bedrijven van AERO of een dochteronderneming van AERO en alle geldsommen verschuldigd door AERO of
een bedrijf dat deel uitmaakt van de aan AERO gelieerde groep van bedrijven of een dochteronderneming van
AERO aan de Klant, zonder dat een nieuwe overeenkomst nodig is, ook al betreft het te verrekenen bedragen die
feitelijk, juridisch of contractueel niet gekoppeld zijn en hoewel de bedragen nog niet vervallen of geschat zijn.
10. Vergunningen
De Koper moet elk element overmaken dat nodig is voor de uitvoering van de dienst en in het bijzonder die, om
een gemakkelijke toegang tot de vliegtuigen te garanderen.
De Koper moet in overeenstemming zijn met alle toepasselijke wetgeving en ervoor zorgen dat de vliegtuigen
voldoen aan de geldende normen.
2018 © Geoffroy Van Cutsem – Avocat
11. Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid van AERO is, zelfs in geval van grove nalatigheid, beperkt tot het maximum van de
tussenkomst van de verzekeringsmaatschappij, per individuele gebeurtenis.
AERO zal op eenvoudige aanvraag het plafond van de verzekeringsinterventie preciseren.
Mocht het voorval niet worden gedekt door een verzekering, dan is de aansprakelijkheid van AERO die
voortvloeit uit het leveren van de diensten, ongeacht of deze op basis van garantie, contract, onrechtmatige daad
of anderszins is, niet hoger dan de werkelijke prijs die door Klant is betaald voor de specifieke dienst die
aanleiding geeft tot de aansprakelijkheid en beperkt tot de dag van dienst. AERO kan naar eigen keuze besluiten
om zonder nieuwe kosten en schadevergoeding, te voldoen aan en te verhelpen door een nieuwe uitvoering van de
dienst.
In geen geval is AERO aansprakelijk ten opzichte van de Klant of een andere persoon of entiteit voor enige
directe, speciale, incidentele of gevolgschade (inclusief, maar niet beperkt tot, verlies van winst, inkomsten,
gegevens of gebruik) die voortvloeit uit de levering van de diensten, gemaakt door de Klant of een derde, zelfs als
AERO op de hoogte gebracht was of redelijkerwijs op de hoogte was of redelijkerwijs op de hoogte had moeten
zijn van de mogelijkheid van dergelijke schade of verliezen.
Tenzij schriftelijk anders vermeld, verdeelt de bepaling van dit artikel de risico’s tussen AERO en de Klant. De
prijsstelling van AERO weerspiegelt deze risicotoewijzing en de hierin gespecificeerde beperking van
aansprakelijkheid.
12. Termijn en beëindiging.
Tenzij schriftelijk anders vermeld, kan AERO elk contract op elk moment zonder reden beëindigen door de Klant
ten minste 30 dagen van tevoren schriftelijk van een dergelijke beëindiging in kennis te stellen. AERO kan deze
Overeenkomst ook onmiddellijk beëindigen via een schriftelijke kennisgeving in een van de volgende: (i) een
wezenlijke schending van de Overeenkomst door de Klant, die niet binnen 10 dagen na schriftelijke kennisgeving
van een dergelijke schending wordt verholpen; (ii) de Klant een faillissementsaanvraag indient, failliet wordt
verklaard of insolvent wordt verklaard; of (iii) Klant een algemene overdracht uitvoert ten behoeve van zijn
schuldeisers, of als alle of nagenoeg al zijn eigendommen overgedragen worden aan een ontvanger.
13. Publiciteit.
Tenzij schriftelijk anders vermeld, stemt de Klant ermee in dat AERO, het feit dat AERO een contract met de
Klant heeft gesloten in verband met de diensten, openbaar mag maken of daar reclame voor kan maken.
14. Aanpassingen. Tenzij schriftelijk anders aangegeven, mag geen enkele aanpassing of wijziging
worden aangebracht in een overeenkomst met AERO, behalve door een schriftelijk instrument dat naar behoren is
ondertekend door een naar behoren gemachtigde vertegenwoordiger.
15. Toewijzing.
Tenzij schriftelijk anders vermeld, mag een overeenkomst die is gesloten met AERO niet worden toegewezen,
gedelegeerd, in sub-licentie gegeven of overgedragen worden (hetzij van rechtswege of anderszins) door de
Klant, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van AERO. Elke poging tot toewijzing, delegatie, sublicentie
of overdracht zonder dergelijke schriftelijke toestemming is ongeldig en heeft geen effect. Voor zover
toegestaan door deze bepaling komt de overeenkomst ten goede aan de toegestane opvolgers en
rechtverkrijgenden van de Klant.
Tenzij schriftelijk anders vermeld, heeft AERO het recht om de uitvoering van al zijn verplichtingen geheel of
gedeeltelijk aan een derde over te dragen of over te dragen zonder voorafgaande toestemming van de Klant.
2018 © Geoffroy Van Cutsem – Avocat
16. Afstandsverklaring / wijziging.
Tenzij schriftelijk anders vermeld, wordt van geen enkele voorwaarde of bepaling van een met AERO gesloten
overeenkomst afstand gedaan door enige handeling of door kennisneming door AERO, behalve door een
schriftelijk instrument ondertekend door een naar behoren gemachtigde functionaris of vertegenwoordiger van
AERO. Verder wordt de afstandsverklaring door AERO van enig recht of het niet in staat zijn tot afdwingen, op
enig moment, van de bepalingen van een overeenkomst, of van om het even welke rechten met betrekking daarop,
niet beschouwd als een afstandsverklaring van enige andere rechten hieronder of enige schending of nietnakoming
van de prestaties van AERO.
Elke wijziging van een overeenkomst aangegaan met AERO moet schriftelijk zijn. Dit geldt ook voor elke afstand
van deze schrijf clausule.
Tenzij schriftelijk anders vermeld, is geen enkele derde aannemer van AERO gemachtigd om de voorwaarden
van enige verplichting of garantie van AERO, van welke aard dan ook, te wijzigen, aan te passen of uit te breiden.
17. Geldigheid voor de VS.
In het geval dat een contract met AERO zou beïnvloed worden door de wetten of voorschriften van de VS,
garandeert de Klant AERO dat elke overeenkomst die met AERO wordt gesloten, wettig is en kan worden
uitgevoerd in overeenstemming met de voorwaarden ervan, onder alle wetten en voorschriften die van kracht zijn
in de VS op het moment van uitvoering van deze Overeenkomst.
18. Opbouw van overeenkomst en geschillenbeslechting.
Deze Algemene Handelsvoorwaarden en alle andere documenten van AERO die in het Engels zijn, worden
geïnterpreteerd in overeenstemming met de algemeen begrepen betekenis van de woorden en zinnen hiervan, en
alle rechten en plichten van de partijen met betrekking tot deze documenten worden geïnterpreteerd en beheerst
volgens de wetten die van toepassing zijn op contracten.
19. Geheimhouding. Klant stemt ermee in dat AERO een eigendomsbelang heeft in alle informatie
over zijn diensten, methoden, bedrijfsbeleid, praktijken, prijzen, leveranciers, klanten, agenten en
verkoopvertegenwoordigers welke zich niet in het publieke domein bevinden (hierna te noemen “Bedrijfseigen
Informatie”) ), hetzij in verband met een overeenkomst of anderszins en hetzij in schriftelijke of mondelinge
vorm. Deze Bedrijfseigen Informatie omvat, maar is niet beperkt tot, handelsgeheimen, uitvindingen, ideeën,
ontdekkingen, ontwerpen en knowhow die niet publiekelijk bekend zijn. Klant zal de door AERO verstrekte
eigendomsinformatie alleen bekendmaken aan die werknemers voor wie het nodig is om hun taken naar behoren
uit te voeren, zoals beperkt door de bepalingen en voorwaarden hiervan. Het is de plicht van Klant om
werknemers te informeren dat zij ook gebonden zijn aan dezelfde convenanten in deze Overeenkomst, aangegaan
met AERO, inclusief maar niet beperkt tot dit artikel 19. Zowel tijdens als na de looptijd van een overeenkomst
aangegaan met AERO, zullen alle bekendmakingen door Klant met betrekking tot de Bedrijfseigen Informatie aan
zijn agenten en werknemers, strikt vertrouwelijk worden gehouden door deze agenten en werknemers. Tijdens en
na de duur van een met AERO gesloten Overeenkomst, zullen Klant, zijn agenten en werknemers de
Bedrijfseigen Informatie niet gebruiken voor enig ander doel dan in verband met de uitvoering van hun taken op
grond van de relevante overeenkomst. Tijdens de looptijd van een overeenkomst die met AERO wordt gesloten
en daarna, blijft al dergelijke Bedrijfseigen Informatie het exclusieve eigendom van AERO. Dit artikel 19 is ook
van toepassing op alle adviseurs of onderaannemers die de Klant kan inschakelen in verband met zijn
verplichtingen.
20. Onherstelbare schade. Klant erkent dat elke schending of dreigende schending van de beperkende convenanten in
een met AERO gesloten overeenkomst, AERO onherstelbare schade kan veroorzaken die niet afdoende kan
worden gemeten in geldelijke schade. Bijgevolg heeft AERO bij een dergelijke schending of dreigende schending
recht op een voorlopige voorziening naast eventuele andere rechtsmiddelen die zij heeft.
2018 © Geoffroy Van Cutsem – Avocat
21. Geen rechten door implicatie. Geen rechten of licenties met betrekking tot de diensten uitgevoerd door AERO of
de handelsmerken of handelsnamen van AERO worden verleend of geacht te zijn verleend anders dan die rechten
die uitdrukkelijk schriftelijk zijn verleend.
22. Verantwoordelijkheid voor belastingen. Tenzij schriftelijk anders vermeld, vallen alle fiscale lasten, fiscale
royalty’s of belastingen van welke aard dan ook met betrekking tot een met AERO gesloten overeenkomst (met
uitzondering van inkomstenbelastingen gemeten door de bruto- of netto-inkomsten van AERO) onder de
verantwoordelijkheid van de Klant, en indien betaald of vereist om te worden betaald door AERO, zal het bedrag
worden toegevoegd aan en deel uitmaken van de bedragen die de Klant aan AERO moet betalen.
23. Overmacht / ontbering. AERO kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige vertraging of verzuim bij het
uitvoeren van enige verplichting als die vertraging of verzuim te wijten is aan een oorzaak die buiten haar
redelijke controle valt; op voorwaarde dat, AERO dit op een redelijke manier [bijvoorbeeld via telefoon, e-mail]
en termijn, rekening houdend met de omstandigheden, de Klant op de hoogte brengt van het optreden van een
dergelijke vertraging of verzuim en de verwachte duurverhouding indien die redelijkerwijs bekend is. Alle
verplichtingen van AERO worden weer van kracht na een redelijke vertraging na de beëindiging van een
dergelijke vertraging of verzuim. Voor de toepassing van dit artikel: “een oorzaak boven redelijke controle”, moet
het volgende omvatten, zonder de algemeenheid van de zin te beperken, elke daad van overmacht, handeling van
enige overheid of andere autoriteit of wettelijke onderneming, industrieel geschil, brand, explosie, ongeval,
stroomuitval, overstroming, oproer, terrorisme of oorlog (verklaard of niet verklaard).
AERO heeft het recht om de uitvoering van een van haar verplichtingen uit hoofde van een gesloten contract op te
schorten of te beëindigen, zonder enige schadevergoeding voor de Klant, voor zover deze uitvoering onredelijk
bezwarend wordt gemaakt door economische omstandigheden buiten de controle van AERO, voor zover deze
omstandigheden niet redelijk voorzien konden worden bij de totstandkoming van de overeenkomst.
24. Naleving van wetten. Klant stemt ermee in dat al zijn activiteiten onder of krachtens een overeenkomst met
AERO moeten voldoen aan alle toepasselijke wetten, regels en voorschriften, inclusief maar niet beperkt tot,
corrupte praktijken wetgeving en toepasselijke anti-corruptie- of anti-omkopingswetten.
25. Scheidbaarheid.
Als een bepaling van een met AERO gesloten overeenkomst ongeldig of niet-afdwingbaar wordt verklaard door
een bevoegde rechtbank, wordt door de Klant overeengekomen dat deze overeenkomst zal voortduren, behalve
voor het gedeelte dat op last van een dergelijke rechtbank ongeldig of niet-afdwingbaar wordt verklaard. De
partijen zullen overleg plegen en hun best doen om overeenstemming te bereiken (en, indien de partijen het niet
eens zijn, kan een rechtbank de overeenkomst wijzigen om een bepaling op te nemen) en een geldige en
afdwingbare bepaling op te nemen die een redelijke vervanger zijn voor een redelijke ongeldige of nietafdwingbare
bepaling in het licht van de van de bedoeling van de betreffende overeenkomst. Hetzelfde geldt voor
eventuele contractuele hiaten.
26. Nietige bedingen.
Als een van de clausules in deze Algemene Handelsvoorwaarden nietig blijkt te zijn, heeft dit niet tot gevolg dat
het geheel der Algemene Handelsvoorwaarden ongeldig is.
27. Bijlagen.
Elke bijlage bij een contract aangegaan met AERO, wordt slechts als onderdeel van het contract beschouwd voor
zover deze naar behoren ondertekend is door een bevoegde vertegenwoordiger van AERO. Mondelinge speciale
overeenkomsten van AERO bestaan niet tenzij in noodgevallen of in geval van redelijk dringende zaken of
omstandigheden.
28. AVG.
De Klant wordt geacht geïnformeerd te zijn en te erkennen dat hij door AERO is geïnformeerd dat naleving van
alle toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming van het grootste belang is; dit geldt ook en met name
voor de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van 27 april 2016 (Verordening (EU) 2016/679)
(de AVG). Tegen deze achtergrond verbinden partijen zich ertoe hun uiterste best te doen om georganiseerd,
bestuurd en geëxploiteerd te worden op een manier die voldoet aan de vereisten van de AVG.
2018 © Geoffroy Van Cutsem – Avocat
29. Toepasselijk recht en bevoegde rechter.
Het enige toepasselijke recht is het Belgische recht. Elke verwijzing naar buitenlandse wetten of voorschriften in
overeenstemming met het principe van het internationaal privaatrecht is uitgesloten.
Alle geschillen, van welke aard dan ook en ongeacht de plaats van levering van de diensten, vallen uitsluitend
onder de bevoegdheid van de rechtbanken van Luik, België, tenzij AERO deze liever voor de rechtbanken van de
woonplaats of maatschappelijke zetel van de klant brengt.